VÄLKOMMEN

TILL HÄLLFORS SKOLA

Vi är en skola strax utanför Vännäs med stort

engagemang, där personal och föräldrar samarbetar. Vår kvalificerade

personal och lärande miljö gör att alla elever syns och är trygga.

Med små klasser, hög personaltäthet och egen husmor erbjuder vi en unik skolmiljö.

Vi samverkar med Kraftverkets förskola och fritidshem som är belägna på samma gård. Vårt nära samarbete bidrar till en trygghet genom hela skolgången. Skolan består av ca 60 elever i åk F-6

Vår skola är ett alternativ för er.

Skolskjuts? Det går bussar från centrala Vännäs samt närliggande byar som är gratis för eleverna.

Läs mer om hur vi bedriver verksamheten nedan.

• Black Facebook Ikon
historia+mat

Höstterminen 1996 startade Hällfors skola som ett föräldrakooperativ öppen för alla barn från förskoleklass till årskurs 6.

Skolan är avgiftsfri och ligger några kilometer utanför Vännäs mitt ibland byns härliga skogar och åkrar.

Bra mat bygger grunden för ett energifyllt barn med lust att lära. Därför har skolan en egen husmor som ansvarar för matlagningen, där hemlagat, bra råvaror och lokalproducerat står i fokus.

skolskog+musik

Det ska vara roligt och inspirerande med musik. Engagemanget och samspelet genomsyrar undervisningen, och alla är en viktig del av helheten. Vi arbetar med alltifrån att anordna musikaler till att barnen får lära sig rytm, dans, instrument och att tro på sig själva.

Längst med Umeälven, en liten bit från skolan, har vi vår skolskog och därmed en närhet till naturen.

Möjligheterna är obegränsade.

föräldrar+styrelsen

Hällfors skola är ett föräldrakooperativ, där vi föräldrar och vårdnadshavare utgör skolans styrelse, samt hjälps åt att hålla det praktiska flytande. Våra insatser gör det möjligt för skolan att utvecklas och för oss föräldrar att direkt påverka och förbättra skolmiljön. Tillsammans hjälps vi åt att göra skolan bättre för våra barn!

Huvudman för Hällfors skola är Hällforshedens friskola, ekonomisk föreningStyrelsen utgörs av en samling engagerade föräldrar, med ordförande, sekreterare och kassör i spetsen. De har kontinuerliga möten under skolåret och arbetar för skolans utveckling och tillväxt.